Projekt "Nowa szkoła" 2022-2023
Projekt „Nowa szkoła – morze możliwości" numer 2022-1-PL01-KA121-SCH-000061137 realizowany jest ramach akredytacji SCH programu Erasmus+ w sektorze Edukacja szkolna.
Celem projektu była odpowiedź na pytania:
- Jak wzmocnić samoocenę nastolatka?
- Jak zredukować stres w szkole?
- Jak nastolatek widzi szkołę/jak my widzimy nastolatka?
- Co zrobić, gdy nastolatek nie chce się uczyć i nie lubi szkoły?
- Jak wspierać uczniów przez egzaminami?
- Jak zmotywować do nauki?
- Jak pomóc uczniom-imigrantom w integracji z klasą i szkołą?
- Jak stworzyć klasę wielokulto
- Jak pomóc w kontaktach z rówieśnikami i rodzicami?
Udało się zrealizować następujące cele:
- poprawa atmosfery w szkole, stworzenie płaszczyzny współpracy,
- lepsze relacje uczeń-nauczyciel-rodzic,
- włączenie uczniów-migrantów do społeczności szkolnej,
- pozyskanie większej ilości obcokrajowców w szkole,
- wzrost tolerancji dla migrantów i innych zagrożonych defaworyzacją,
- stworzenie systemu pomocy dla uczniów obcokrajowców tzn. zajęcia dodatkowe, pomoc wychowawcy, wsparcie psychologa,
- stworzenie Zespołu zadaniowego d/s pomocy uczniom-migrantom,
- wykorzystanie obecności przedstawicieli innych kultur do rozwoju uczniów,
- powstanie biblioteczki pedagogiczno-psychologicznej.
W szkoleniu zorganizowanym przez firmę Greek Culture&Education z Nei Pori w Grecji wzięło udział 10 nauczycieli zaangażowanych w prace zespołu „Nowa szkoła".
Powstała biblioteczka pedagogiczna, dostępna w bibliotece szkolnej, zawierająca najciekawsze pozycje, związane z tematem projektu.
Stworzono dla uczniów dwie strefy relaksu na korytarzach szkolnych.
Uczestnicy projektu opracowali kilka dokumentów, stanowiących rezultat projektu. Możne je wykorzystać w codziennej pracy nauczyciela i wychowawcy.
- Poradnik „Nowa szkoła – morze możliwości” – zawiera szereg informacji i praktycznych porad na temat radzenia sobie ze stresem, tworzenia przyjaznej atmosfery w szkole, zachowania równowagi między pracą a wypoczynkiem; w Poradniku umieszczono również podatek dla rodziców
- Szkolna biblioteczka projektu – zawiera wykaz literatury związanej z nowoczesnym podejściem do uczenia się, neurodydaktyką, porozumieniem bez przemocy. Znajdują się tam pozycje tak znanych autorów jak: Jull Jesper, Marek Kaczmarzyk, Radek Koterski, Rick Hanson, czy Marshall Rosenberg. Większość książek jest dostępna w bibliotece szkolnej ZSEiI.
- Scenariusze zajęć do wykorzystania m.in. na godzinach wychowawczych. Opracowanie zawiera szereg praktycznych ćwiczeń na temat radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej, budowania empatii i wiele innych.
- Ankieta badająca opinie uczniów na temat stresu w szkole, jego przyczyn, sposobów prowadzenia lekcji i ich wpływu na samopoczucie ucznia, wpływu uczniów na kształtowanie atmosfery w szkole, oczekiwań związanych z porozumieniem uczeń – nauczyciel.
- Propozycje zmian możliwych do wprowadzenia w szkole poprawiających jakość pracy szkoły, atmosferę w szkole, zmniejszających stres uczniów i ilość niepowodzeń szkolnych.
- Nauczanie o uchodźcach - przewodnik dla nauczycieli prezentuje podstawowe pojęcia związane z obcokrajowcami w szkole, prawa uchodźców, migrantów i osób poszukujących azylu i tworzeniem klasy multikulturowej.
- Pakiet powitalny dla uczniów obcokrajowców - zawiera podstawowe informacje o polskim systemie kształcenia, kierunkach kształcenia w naszej szkole, wymaganych dokumentach, terminach, zasadach funkcjonowania w szkole, źródłach pomocy, egzaminach itp. Poniżej do pobrania pakiet w trzech językach
- Scenariusze zajęć - z zakresu integracji i tworzenia klasy wielokulturowej.