Projekt "Nowa szkoła" 2022-2023
Projekt „Nowa szkoła – morze możliwości" numer 2022-1-PL01-KA121-SCH-000061137 realizowany jest ramach akredytacji SCH programu Erasmus+ w sektorze Edukacja szkolna.
Celem projektu była odpowiedź na pytania:
- Jak wzmocnić samoocenę nastolatka?
- Jak zredukować stres w szkole?
- Jakie są techniki relaksacji i opanowanie lęku?
- Jak nastolatek widzi szkołę/jak my widzimy nastolatka?
- Co zrobić, gdy nastolatek nie chce się uczyć i nie lubi szkoły?
- Jak wspierać uczniów przez egzaminami?
- Jak i dlaczego warto przekazać nastolatkowi odpowiedzialność za naukę?
- Jak zmotywować do nauki?
- Jak pomóc w kontaktach z rówieśnikami i rodzicami?
- Jak wzmocnić samoocenę nastolatka i wspierać ucznia, który nie wierzy w siebie?
- Jak pomóc nastolatkowi w akceptacji swojego ciała?
W szkoleniu zorganizowanym przez firmę Greek Culture&Education z Nei Pori w Grecji wzięło udział 10 nauczycieli zaangażowanych w prace zespołu „Nowa szkoła".
Powstała biblioteczka pedagogiczna, dostępna w bibliotece szkolnej, zawierająca najciekawsze pozycje, związane z tematem projektu.
Stworzono dla uczniów dwie strefy relaksu na korytarzach szkolnych.
Uczestnicy projektu opracowali kilka dokumentów, stanowiących rezultat projektu. Możne je wykorzystać w codziennej pracy nauczyciela i wychowawcy.
- Poradnik „Nowa szkoła – morze możliwości” – zawiera szereg informacji i praktycznych porad na temat radzenia sobie ze stresem, tworzenia przyjaznej atmosfery w szkole, zachowania równowagi między pracą a wypoczynkiem; w Poradniku umieszczono również podatek dla rodziców
- Szkolna biblioteczka projektu – zawiera wykaz literatury związanej z nowoczesnym podejściem do uczenia się, neurodydaktyką, porozumieniem bez przemocy. Znajdują się tam pozycje tak znanych autorów jak: Jull Jesper, Marek Kaczmarzyk, Radek Koterski, Rick Hanson, czy Marshall Rosenberg. Większość książek jest dostępna w bibliotece szkolnej ZSEiI.
- Scenariusze zajęć do wykorzystania m.in. na godzinach wychowawczych. Opracowanie zawiera szereg praktycznych ćwiczeń na temat radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej, budowania empatii i wiele innych.
- Ankieta badająca opinie uczniów na temat stresu w szkole, jego przyczyn, sposobów prowadzenia lekcji i ich wpływu na samopoczucie ucznia, wpływu uczniów na kształtowanie atmosfery w szkole, oczekiwań związanych z porozumieniem uczeń – nauczyciel.
- Propozycje zmian możliwych do wprowadzenia w szkole poprawiających jakość pracy szkoły, atmosferę w szkole, zmniejszających stres uczniów i ilość niepowodzeń szkolnych.