Projekt „Budujemy mosty - oni są tego warci!" 2019-2021
W roku szkolnym 2020/21 realizowany był projekt nr 2019-1-PL01-KA101-062407 w ramach Programu Erasmus+ Mobilność Kadry Edukacyjnej pt. "Budujemy mosty - oni są tego warci".
Elementem projektu było szkolenie dla grupy 10 nauczycieli – członków Zespołu zadaniowego ds. wspierania uczniów-imigrantów. Zrealizowane zostało w formie on-line przez firmę EPD – European Projects Development.
CELE projektu:
- wzrost tolerancji dla migrantów i innych zagrożonych defaworyzacją
- włączenie uczniów-migrantów do społeczności szkolnej
- pozyskanie większej ilości obcokrajowców w szkole
- stworzenie zinstytucjonalizowano systemu pomocy dla tych uczniów
- stworzenie Zespołu zadaniowego d/s wsparcia uczniów-migrantów
- włączenie uczniów ZSEiI w pomoc uczniom defaworyzowanym (zespoły pomocy koleżeńskiej)
- wykorzystanie obecności przedstawicieli innych kultur do rozwoju uczniów
- poprawa atmosfery w szkole, stworzenie płaszczyzny współpracy, integracja
- powstanie biblioteczki pedagogiczno-psychologicznej
- zwiększenie bezpieczeństwa w szkole
- stworzenie grupy nauczycieli tworzących nowe projekty w programach unijnych.
Efektem pracy grupy projektowej jest również powstanie tzw. rezultatów "twardych" projektu:
- Przewodnik Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole
- Kodeks równego traktowania – celem powstania Kodeksu jest dbanie o jakość kształcenia oraz zapewnienie bezpiecznego, wolnego od przemocy i dyskryminacji, środowiska pracy i nauki.
- Checklista - dokument służący do diagnozy stanu obecnego oraz ewaluacji działań szkoły w zakresie zapewniania równego traktowania i integracji oraz przeciwdziałania stereotypom, uprzedzeniom, dyskryminacji i wykluczeniu
- Powołanie Zespołu ds. Równego Traktowania
- Powołanie Zespołu Zadaniowego d/s wsparcia uczniów imigrantów
- Powołanie Pełnomocniczka Dyrekcji ds. Równego Traktowania
- Wykaz literatury obejmujący następujące zagadnienia: uczeń z doświadczeniem migracji, międzykulturowość, dyskryminacja (w języku polskim, angielskim i niemieckim), aktualny stan prawny.